TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Suonikohjut ja jalkojen turpoaminen raskausaikana

Raskausaikana jalkasi saattavat turvota. Tätä kutsutaan ödeemaksi. Jalkojesi verisuonet voivat myös turvota, eli jalkoihisi voi tulla suonikohjuja. Raskausajan hormonit aiheuttavat sen, että verisuonet rentoutuvat, jolloin niiden läppien ympärille kasaantuu verta. Tilannetta pahentaa vielä raskausaikana kertyvä ylimääräinen paino.

Jos omalla äidilläsi on suonikohjuongelmia, on hyvin mahdollista, että myös sinä saat kärsiä niistä. On kuitenkin paljon keinoja, joilla voi helpottaa jalkojen turvotusta ja hidastaa suonikohjujen syntyä.

Joillain naisilla, joilla on suonikohjuja ja peräpukamia, saattaa olla suonikohjuja myös  emättimessä. Nämä ovat suonikohjujen tyyppisiä, turvonneita ja epämiellyttäviä suonia emättimen suulla. Jos olet huolissasi näistä, keskustele asiasta neuvolassa.

Tässä on muutamia neuvoja, joiden avulla voit vähentää jalkojen turvotusta ja suonikohjuja:

  • Älä istu tai seiso samassa paikassa pitkään. Nouse paikaltasi ja liiku säännöllisin väliajoin.

  • Kun istut, laita jalat matalan penkin tai laatikon päälle. Älä istu jalat ristissä.

  • Lepää ja nuku jalat kohotettuina hieman ylöspäin, esimerkiksi tyynyn päälle.

  • Käytä löysiä, mukavia vaatteita. Vältä kaikkea liian tiukkaa tai kiristävää.

  • Käytä tukisukkia. 

       
  • Käytä matalapohjaisia kenkiä, joissa on hyvin tuetut pohjat.
  • Hiero turvonneita suonia pienellä tilkalla sypressiöljyä, joka on laimennettu aprikoosinkiviöljyllä.   

  • Liiku säännöllisesti. Esimerkiksi kävely, uinti, jooga, pilates ja vatsatanssi ovat hyviä verenkierron parantajia.

  • Makaa lattialla jalat ylhäällä seinää vasten ainakin 30 minuuttia. Tämä parantaa verenkiertoa tukkeutuneissa suonissa.

  • Makaa selälläsi jalat kohti kattoa ja tee jumppaliikkeitä: Ojenna ja koukista nilkkojasi. Pyöritä nilkkojasi molempiin suuntiin. Kipristä ja suorista varpaitasi.

  • Tee jumpasta jokapäiväinen tapa. Katso Janet Balaskasin kirjasta New Active Birth jooga-asentoja, jotka helpottavat turvotusta.

  • Tee rentoutusharjoituksia, kuten joogaa.
  • Käy kiropraktikolla tai osteopaatilla hoidoissa. Heiltä saat neuvoja, miten vähentää turvotusta ja kipua. Pyydä myös neuvoja, miten voit olla hyväryhtisenä istuessa ja seisoessa.

  • Ota E-vitamiinia ja/tai C-vitamiinia naturopaatin tai ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaan.

  • Syö cantaloupemelonia, vesimelonia, kurkkua ja selleriä.

  • Jos kasvosi ja kätesi turpoavat, kerro siitä äitiysneuvolassa.  

     
  • Älä käytä nesteenpoistolääkkeitä raskausaikana, koska niiden käyttö ei ole turvallista. Neste poistuu kehostasi luonnollisesti muutaman ensimmäisen päivän tai viikon aikana, kun vauva on syntynyt.

  • Käy raskaana olevien hoitamiseen erikoistuneen osteopaatin vastaanotolla.
Lue lisää tästä aiheesta:

Lue lisää raskausajan vaivoista
Lähteet:
Transition into Parenthood; Julie Clarke www.julieclarke.com.au (julkaistu kirjoittajan luvalla)
Mother Massage A handbook for relieving the Discomforts of Pregnancy

Weleda Venadoron on luonnollinen apu tilapäiseeen jalkojen turvotukseen ja pakotukseen (klikkaa kuvaa)

   
mama-licious