TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Närästys ja ruuansulatusongelmat raskausaikana

Närästys on ruuansulatushäiriö. Se aiheuttaa polttavan tunteen, joka alkaa vatsasta ja tuntuu nousevan kurkkuun asti. Tämä johtuu siitä, että pieniä määriä vatsahappoja pääsee vuotamaan vatsasta ruokatorveen. Raskausaikana kohtu on suurentunut ja vatsan yläosassa oleva läppä rentoutunut. Tästä syystä vatsahappoja saattaa kulkeutua takaisin kurkunpäähän asti, ja ne aiheuttavat närästystä.

Rasvainen, paistettu tai mausteinen ruoka aiheuttaa usein närästystä ja ruoansulatusongelmia. Yritä selvittää, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat juuri sinulle närästystä ja vältä niitä.

Seuraavista ohjeista voi olla apua närästykseen.

  • Syö aiempaa pienempiä aterioita mutta useammin, 5‒6 pientä ateriaa päivässä. Tämä vähentää vatsahappoja.
  • Vältä mausteista ja paistettua ruokaa.
  • Älä syö samaan aikaan maitotuotteita ja hapokkaita ruokia. Se voi tehdä olosi huonoksi.
  • Juo ruokailujen välissä, älä samalla kun syöt (1/2 tuntia ennen ateriaa ja 1‒2 tuntia aterian jälkeen)
  • Älä syö tuntiin ennen nukkumaanmenoa.
  • Nuku ja lepää pää hieman muuta vartaloa ylemmäksi kohotettuna. Käytä tyynyjä apunasi.
  • Kokeile erilaisia makuuasentoja. Anatomisista syistä toisella kyljellä maatessa voi närästää vähemmän kuin toisella.
  • Käy kävelyllä tai istu hiljaa paikoillaan, rentoudu ja hengitä syvään.
  • Käy raskaana olevien hoitamiseen erikoistuneen vyöhyketerapeutin tai osteopaatin vastaanotolla.

Seuraavat ruoka-aineet saattavat vähentää närästystä:

  • jogurtti ja maito, koska ne neutralisoivat vatsahappojen vaikutusta
  • hieman hapokkaat ruoat, kuten hedelmämehut ja tomaatit
  • yrttiteet, kuten piparminttu-, kamomilla-, vadelmanlehti- ja inkivääritee
  • tuore korianteri
  • kuivattu papaija
  • piparminttumakeiset
  • virvoitusjuomat tai hedelmäiset mehujäät, koska ne voivat viilentää ja rauhoittaa vatsaa.

Yllä olevat luonnonmukaiset hoitokeinot ja yksinkertaiset ohjeet voivat auttaa sinua raskauteen liittyvien vaivojen hoidossa. Jos mikään yllämainituista keinoista ei tuo helpotusta, keskustele kätilön tai naturopaatin kanssa tai kysy neuvoa apteekista. Tiedustele muita apukeinoja tai vatsahappoja neutraloivia aineita, mutta noudata annettuja ohjeita.

Lue lisää tästä aiheesta:

Lue lisää raskausajan vaivoista
Lähteet:
Transition into Parenthood; Julie Clarke www.julieclarke.com.au (julkaistu kirjoittajan luvalla)
Mother Massage A handbook for relieving the Discomforts of Pregnancy

Vatsaa hellivä teesekoitus närästyksestä kärsivälle

   
mama-licious