TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Pahoinvointi raskausaikana

Ensimmäisen kolmen raskauskuukauden aikana on aivan normaalia, jos sinulla on vatsa kipeänä tai oksettaa. Monet naiset kertovat, että olo on kuin olisi flunssa ja krapula samaan aikaan. Tätä kutsutaan aamupahoinvoinniksi, vaikkakin joillakin naisilla pahoinvointi saattaa kestää koko päivän tai tulla mihin aikaan päivästä tahansa.

Pahoinvoinnin voimakkuus vaihtelee henkilöstä toiseen. Jotkut kuvailevat huonoa oloa  kuvotukseksi, toiset saavat vain silloin tällöin pahoinvoinnin aallon. Joissain harvinaisissa tapauksissa saatetaan tarvita sairaalahoitoa ja suonensisäistä nesteytystä, jos vaiva on vakava (hyperemisis). Yleensä pahoinvointia esiintyy raskausviikkojen 6‒12 aikana, mutta se voi kestää pidempäänkin.

Väsymys ja uupumus ovat tavallisia aamupahoinvoinnin aiheuttajia, ja monet naiset tuntevat olonsa todella väsyneiksi ensimmäisen kolmen raskauskuukauden aikana. On siis tärkeää levätä tarpeeksi ja säästellä energiaa. Olo yleensä paranee 12. raskausviikon jälkeen, jolloin mieli tulee iloisemmaksi, energiseksi ja hyvävointiseksi.

Alla on muutama neuvo, joista voi olla apua raskauspahoinvointiin. Löydät luultavasti melko nopeasti omat tapasi, joilla helpottaa pahoinvointia. Tiedät, mitä ruokia syödä, pitääkö sinun syödä, ennen kuin nouset aamulla ylös sängystä, minkä kokoisia aterioita sinun kannattaa syödä ja kuinka usein.

  • Nälkä aiheuttaa usein aamupahoinvointia. Vältä näläntunnetta. Syö pieniä välipaloja usein ja pidä välipaloja aina saatavilla työpöydän laatikossa, auton hansikaslokerossa, käsilaukussa, sängyn vieressä ja missä tahansa, missä yleensä pysähdyt lepäämään.
  • Syö proteiinipitoista ruokaa, kuten kananmunia, juustoa, kanaa ja muuta lihaa. Erityisesti illalla nautittu proteiinipitoinen ateria tuntuu auttavan, sillä proteiini sulaa hitaasti. Tällöin vatsassa on aamulla vielä ravintoa.
  • Syö ruokaa, jossa on paljon B-vitamiinia, kuten papuja, manteleita, parsakaalia, lihaa ja mysliä.
  • Haistele tai syö sitruunaa.
  • Syö leipäpala, suolaisia keksejä, voileipäkeksejä tai riisikakkuja, ennen kuin nouset aamulla ylös. Pidä niitä säilytysastiassa sängyn vieressä vesipullon kera, jotta saat syötyä niitä nopeasti ilman, että sinun tarvitsee lähteä keittiöön valmistamaan jotain.
  • Vältä rasvaisia, huonosti sulavia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.  
  • Juo vadelmanlehtiteetä tai piparminttuteetä useaan kertaan päivän aikana. 
  • Hengitä raikasta ulkoilmaa. Kun teet ruokaa, avaa ikkunat, jotta pääset nopeasti eroon  epämiellyttävistä tuoksuista.
  • Lepää paljon.
  • Käytä matkapahoinvointiranneketta.
  • Käytä aromaterapeuttisia öljyjä tuoksulampussa. Laita lamppuun 2 tippaa inkivääriä ja 3 tippaa viherminttuöljyä veteen sekoitettuna tai laita sama määrä nenäliinaan ja haistele sitä päivän mittaan.
  • Lähde reippaalle kävelylle raikkaaseen ilmaan.
  • Käy hieronnassa. Hieronta auttaa elvyttämään verenkiertoa ja mikä tärkeintä, se auttaa myös rentoutumaan. Se voi lisätä verenkiertoa kaikkiin elimiin, ja hyvä verenkierto helpottaa monia raskaudenaikaisia vaivoja.

Yllä olevat luonnonmukaiset hoitokeinot ja yksinkertaiset ohjeet voivat auttaa sinua raskauteen liittyvien vaivojen hoidossa. Jos mikään yllämainituista keinoista ei tuo helpotusta, keskustele terveydenhoitajan, kätilön tai naturopaatin kanssa tai kysy neuvoa apteekista. 

Lähteet:
Transition into Parenthood; Julie Clarke www.julieclarke.com.au (julkaistu Julien luvalla)
Mother Massage A handbook for relieving the Discomforts of Pregnancy

Happy Mama Spray -aromaterapiasuihke saattaa tuoda helpotusta aamupahoinvointiin.

   
mama-licious