TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Optimaalinen vauvan asento synnytyksessä

Ennen vanhaan naiset tekivät paljon fyysistä työtä, liikkuivat ja pesivät lattioita kontallaan. Nykyään naiset helposti löhöilevät pehmoisilla sohvilla ja tämä saattaakin olla yksi syy siihen, että vauvat useammin jäävät synnytyksen kannalta epäedulliseen asentoon. Tästä saattaa seurata normaalia pidempi ja kivuliaampi synnytys. Lattioiden jynssääminen loppuraskauden aikana voisikin olla hyödyllistä, mutta voit myös edesauttaa optimaalista asentoa tekemällä yksinkertasia harjoituksia ja huolehtimalla, että istut hyvässä ryhdissä etunoja asennoissa.

Optimaalinen sikiön asento (Optimal fetal positioning) on Uusi-Seelantilaisten kätilöiden Jean Suttonin ja Pauline Scottin kehittämä menetelmä, jossa äidin asennon avulla pyritään vaikuttamaan sikiön asentoon ja tarjontaan kohdussa. Tätä voidaan hyödyntää joko raskauden lopulla tai synnytyksen aikana. Suosittua menetelmää ei ole tutkittu tieteellisesti, mutta se on yleisesti käytössä känsainvälisten kätilöiden keskuudessa. Myös perinteiset kätilöt eri kulttuureissa ja jotkut fysioterapeutit ja kiropraktikot ovat käytänneet vastaavia menetelmiä.

kuva / raivotarjonta.jpg
Kuva kirjasta Preparing for Mothers; Andrea Robertson
Optimaalisella sikiön asennolla tarkoitetaan parasta mahdollista asentoa, jossa vauva voi olla synnytyksen lähestyessä. Paras asento helpoimman synnytyksen kannalta on vasen takaraivotarjonta (left occipito-anterior = LOA), jolloin vauva makaa kohdun vasemmalla puolella selkä etuvasemmalla ja kasvot oikeaan kankkuun päin. Vauvan selkä on vähän vasempaan masun keskikohdasta, joten se joutuu liikkumaan vain hieman päästäkseen oikeaan linjaan lantiossa, kun aika koittaa. Noin 50% vauvoista asettuu yleensä tähän asentoon. Lopuilla 50% saattaa olla jokin lääketieteellinen ongelma, joka vaikuttaa asentoon, esim. etuistukka, perätila, kohdun sileälihaskasvain (fibroidi) tms.

Jos vauvasi on oikeassa takaraivotarjonnassa (right occipito-anterior = ROA) hän on hieman oikealla etuviistossa ja kasvot vasempaan kankkuun päin. Tämä on ihan hyvä asento, tosin vauva joutuu kääntymään hieman pidemmän kierroksen synnytyksen aikana päästäkseen oikeaan asentoon.

kuva / avosuinen3.jpg
Kuva: Kirjasta Preparing for Birth Mothers; Andrea Robertson
Avosuinen tarjonta vaikeuttaa synnytystä

Jostain syystä osa vauvoista (noin 25% ) on lantiossa avosuisessa tarjonnassa (occipito-posterior = LOP tai ROP), vauvan takaraivo äidin häntäluuta vasten, kasvot alavatsaasi kohti, jolloin synnytyksen avautumisvaihe yleensä pitkittyy ja äiti kokee erittäin kivuliasta selkäsärkyä synnytyksen aikana (ns. "back labor") . Tällöin vauva joutuu kääntymään pidemmän kierroksen päätyäkseen raivotarjontaan. Vauvan pää painaa häntäluuhun ja alaselkään ja selkäsärky saattaa tuntua jopa supistusten välissä. Useimmat avosuisessa tarjonnassa olevat vauvat kääntyvät oikeaan asentoon siirtymävaiheeseen mennessä. Noin 2% avosuisessa tarjonnassa olevista vauvoista ei käänny ja silloin vauvan pää syntyy epäedullisessa kulmassa (kasvot äidin vatsaan päin) johtaen myös vaikeampaan ponnistusvaiheeseen. Synnytys saattaa johtaa sektioon tai imukuppisynnytykseen. Tällaisessa tilanteessa optimaalisen sikiön asennon löytäminen loppuraskaudesta voi helpottaa mutkattoman synnytyksen mahdollisuutta ja siten parantaa kaikkien mukana olijoiden synnytyskokemusta.

Miten rohkaista optimaalista vauvan asentoa loppuraskauden aikana

Pystyasentojen ja etunoja-asentojen säännöllinen käyttö viikoilta 34 eteenpäin rohkaisee vauvaa asettumaan parhaaseen asentoon. Kun lantio kallistuu eteenpäin, sen sisämitta laajenee ja samalla se mahdollistaa laajemman pään läpimitan mahtumisen lantioon ja antaa vauvalle tilaa taivuttaa pää hänen rintaansa.

  • Istu selkä mahdollisimman suorana niin, että polvet ovat matalammalla, kuin lantio. Käytä tyynyjä pepun alla ja alaselässä.
  • Lue istuen ruokapöydän tuolissa kyynärpäät leväten pöydällä, polvet auki, nojaten hieman eteenpäin.
  • Istu takaperin ruokailutuolissa, käsivarret leväten selkänojalla
  • Katsele TV:tä kontallaan säkkituolin päällä
  • Ui vatsa alaspäin
  • Kun lepäät tai nukut, makaa kyljellään, mieluiten vasemmalla, tyyny jalkojen välissä, ylempi jalka leväten sängyn päällä.
  • Jos vauva on sitkeästi avosuisessa tarjonnassa suositellaan nukkumista vatsallaan tyynyjen päällä.

Lantion keinutus

Aloita selkä suorana konttausasennossa, pää pystyssä. Anna pään pudota ja työnnä ristiselkäsi ylös samalla jännittäen lantiolihaksia. Palaa hitaasti aloitusasentoon ja rentoudu. Toista harjoitus 8-10 kertaa.

     kuva / _MG_2077.jpg

ALKUASENTO
Asetu nelinkontin, jolloin vauvan paino siirtyy pois selkärangalta.

kuva / _MG_2082.jpg

KISSANSELKÄASENTO
Tunne miten lantiolihaksesi jännittyvät. Varo päästämästä ristiselkää notkolle

Raskausaikana tämä harjoitus lievittää painetta alaselässä, sekä vahvistaa vatsalihaksia. Se saa vatsan roikkumaan alhaalla, jolloin painovoima saattaa auttaa vauvan optimaaliseen asentoon. Synnytyksessä tämä asento helpottaa selkäsärkyä sekä auttaa vauvaa liikkumaan alaspäin.

Vältä näitä:

  • Rentoutumista puoli-istuvassa asennossa, jossa polvet ovat korkeammalla, kuin lantio (=sohvalla löhöily)
  • matkustamista pitkiä matkoja autossa, jossa on kuppipenkit
  • Istumista jalat ristissä
  • Käyttämästä kyykkyasentoa loppuraskaudessa, sillä se saattaa ohjata vauvan pään lantioon, ennen kuin se on oikeassa asennossa.

Joitakin hyödyllisiä asentoja synnytyksen aikana
(Jotkut näistä asennoista toimivat hyvin myös altaassa)

  • Jos mahdollista pysy seisaaltaan etunojassa keinuttaen lantiota puolelta toiselle / ylös ja alas jokaisen supistuksen aikana
  • Heiluttele takapuoltasi supistusten aikana
  • Nojaa eteenpäin säkkituolin tai fysiopallon päällä
  • Roiku jostain käsivarret reilusti korkeammalla, kuin vyötärö. (kuten tukihenkilösi kaula) ja anna kehosi vajota veteläksi, kääntäen polvet ulospäin.
  • Laita tukihenkilösi istumaan tuoliin, polvistu hänen eteensä polvet auki ja nojaa hänen reisiin. (Hänen on helppo hieroa samalla selkääsi)
  • Mene nelinkontin joko sängylle tai lattialle
  • Jos olet sängyllä, makaa kyljellään, mieluiten vasemmalla.

kuva / birthball_485_02.jpg
Jos vauvasi on avosuisessa tarjonnassa (posterior-asennossa), pallon päällä nojailu saattaa rohkaista vauvaa kääntymään parempaan asentoon myös synnytyksen aikana

Jos vauva on avosuisessa tarjonnassa, on erityisen tärkeää, että kalvoja ei puhkaista synnytyksen aikana, koska vauvan on helpompi kääntyä lapsivedessä.

Vältä makaamista selällään sängyssä : )

Sinun ei välttämättä tarvitse tietää missä asennossa vauvasi on. Jos huomaat synnytyksen aikana erityisen pahaa selkäsärkyä tai jos avautumisvaihe pitkittyy, ymmärrät mistä saattaa olla kysymys.  Tällöin pysty- ja etunoja-asennot ovat erityisesti hyödyksi. Kun vauva kääntyy raivotarjontaan, selkäsärky yleensä hellittää. Kääntyminen saattaa tapahtua milloin tahansa synnytyksen aikana, alussa tai loppuvaiheessa. Varaudu henkisesti jaksamaan pitkittynyt avautumisvaihe äläkä lähde sairaalaan liian aikaisin. Esimerkiksi kävely ulkoilmassa on parempi vaihtoehto. Muista syödä, juoda ja käydä pissalla ja kerää voimia loppumatkaa varten.

Lue lisää tästä aiheesta:

Spinning Babies
Lähteet:
Preparing for Birth Mothers, Andrea Robertson
Odotusajan 280 Päivää Sheila Kitzinger
www.birth-angels.com

Huolehtimalla hyvästä ryhdistä ja tekemällä yksinkertaisia harjoituksia voit itsekin edesauttaa vauvan asettumista optimaaliseen asentoon

Fysiopallon päällä tasapainoilu on hyvää harjoitusta jo raskausaikana

Vesialtaassa on helppo hakeutua myös erialisiin etunoja-asentoihin

   
mama-licious