TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Fysiopallon käyttö

Raskausaikana

  • helpottaa selkäsärkyä ja muita raskausajan vaivoja
  • auttaa vauvaa hakeutumaan optimaaliseen asentoon ennen synnytystä
  • apuna raskausajan kuntoharjoituksissa
  • apuna lantionpohjanlihasten harjoittelussa

kuva / birthball_04.jpgVoit käyttää palloa joko istumalla sen päällä tai nojaamalla siihen lattialla. Fysiopallosta on apua tehdessäsi erilaisia kuntoharjoituksia. Hienointa pallon käytössä on kuitenkin se, ettei sinun välttämättä tarvitse tehdä mitään kovin erityistä. Pelkästään pallon päällä istuminen ja keinuttelu vähentää rasitusta lantion seudulla ja selässä, harjoittaa vatsalihaksia ja lantionpohjan lihaksia sekä kohentaa ryhtiäsi.
Valitse oikean kokoinen pallo:

55cm - alle 160cm
65cm - alle 160-178cm
75cm - yli 178 cm

Pallo on oikean kokoinen, jos istut pallon päällä jalat tukevasti lattiassa, kantapäät maassa ja jalkasi ovat 90 asteen kulmassa. Jos polvesi ovat lantioon nähden liian korkealla, asento saatta rasittaa lantiotasi.

Raskauden lopulla

Lantion pyörittely pallon päällä tai puolelta toiselle keinuttelu auttaa vauvaa hakeutumaan synnytyksen kannalta optimaaliseen asentoon. Kun istut pallon päällä jalat levällään, lantiosi on korkeammalla, kuin polvet ja tämä saa aikaan sen, että lantiosi nojaa luonnostaan hieman eteenpäin. Loppuraskaudesta tämä auttaa vauvan selkää pyörähtämään vatsaasi vasten ja vauvan päätä asettumaan lantioon. Tämä on synnytyksen etenemisen kannalta paras mahdollinen asento. Jos vauvasi on posterior-asennossa, pallon päällä nojailu saattaa rohkaista vauvaa kääntymään parempaan asentoon. Tässä asennossa on hyvä myös katsella tv:tä, lukea tai seurustella ystävien kanssa.

Lue lisää vauvan optimaalisesta asennosta>>

kuva / birthball_485_01.jpg
Fysiopallon päällä on helppo levätä. Tässä asennossa voit myös lukea tai katsella tv:tä

Synnytyksessä:

  • auttaa selviytymään supistuksista
  • auttaa rentoutumaan synnytyksen aikana
  • edistää synnytyksen etenemistä ja kohdunsuun aukeamista
  • auttaa vauvaa laskeutumaan lantiossa ja synnytyskanavassa
  • helpottaa liikkumista ja pystyasentojen käyttöä synnytyksen aikana
  • jos vauva on posterior asennossa, palloon nojaaminen konttausasennossa saattaa auttaa vauvaa kääntymään parempaan asentoon.
  • voit viedä pallon myös suihkuun

Jos sinulla on paljon harjoitussupistuksia, pallon päällä istuskelu on hyvä keino rohkaista supistuksia, jos et jaksa enää kävellä ja pysytellä muuten pystyasennoissa.

Synnytyksessä fysiopallon päällä istuminen antaa jaloillesi mahdollisuuden levätä, mutta samaan aikaan lantiosi on koko ajan liikkeessä. Tämä pyörivä tai keinahteleva liike auttaa vauvaa hakeutumaan hyvään asentoon, joka edistää vauvan laskeutumista läpi lantion ja synnytyskanavan. Jos olet väsynyt ja kaipaat lepoa, mutta et halua mennä sänkyyn makaamaan, pallon päällä istuminen on hyvä vaihtoehto.

kuva / birthball_485_03.jpg
Pallon päällä on helppo maata synnytyksen aikana. Samaan aikaan tukihenkilösi, doulasi tai kätilösi voi hieroa sinua selästä tai painaa lämpöisiä kauratyynyjä selkääsi vasten.

kuva / reboso_485.jpg
Doula tukee synnyttäjää meksikolaisen Reboso-huivin avulla. Samaan tarkoitukseen voit käyttää mitä tahansa huivia tai jopa lakanaa.

Synnytyksen jälkeen:

Pehmoisen pallon päällä on mukava istua, jos alapää on kipeä synnytyksen jälkeen. Voit käyttää fysiopalloa myös itkuisen vauvan tyynnyttelyssä. Pidä vauvaa sylissäsi ja pompi hellästi istuen pallon päällä. Voit myös käyttää palloa apuna kuntoharjoittelussa, kun haluat palautua hyvään fyysiseen kuntoon synnytyksen jälkeen.

Lue lisää tästä aiheesta:

Optimaalinen vauvan asento
Lähteet:
The labor Progress handbook: Penny Simkin, Ruth Ancheta
www.birthingnaturally.net
www.birthease.co.uk

Tukihenkilö voi tukea sinua takaa päin, kun lepäät pallon päällä

Tukihenkilö voi hieroa alaselkää samalla, kun istut pallon päällä

Äiti saattaa tarvita tukea tasapainoillessaan pallon päällä.

Palloon nojaaminen helpottaa kyykyasennossa olemista

Fysiopallo mahdollistaa monenlaisten pysty ja etunoja asentojen käytön.

   
mama-licious